Jaarverslag 2023

Uitvaartvereniging “De Laatste Eer” te Schoorl.

Wij kunnen met alle medewerkers van Uitvaartvereniging de Laatste Eer Schoorl in 2023 terugkijken op een goed verenigingsjaar.

Uitvaartvereniging de Laatste Eer Schoorl bestond op 1 maart 100 jaar. Al 100 jaar biedt de vereniging zijn diensten aan op het specifieke gebied van het verzorgen van uitvaarten in Schoorl, Groet en Camperduin. Natuurlijk was dit voor de vereniging een mijlpaal om bij stil te staan. Er zijn in de loop van het jaar diverse activiteiten geweest ter gelegenheid van dit jubileum.

In het kwartaal blad Schakels van stichting Welzijn Bergen stond in maart een mooi artikel over het 100 jarig bestaan geschreven door Riet Postel.

Op woensdag 1 maart werd er een feestelijke algemene leden vergadering gehouden in de Blinkerd. De vergadering was muzikaal omlijst door Robert Valter. De opkomst bij deze feestelijke vergadering was zeer groot.

Het bestuur is met een interview te zien geweest op RTV 80. Dit interview is gemaakt door Jan Cees Vriesman.

In het vakblad Uitvaarten van juli / augustus is een interview met Klaas Tillema gepubliceerd over Uitvaartverenigingen fuseren, noodgedwongen – ‘Hoe herken je de rode zone?’, geschreven door Gonneke Bonting.

In het jaarboek van cultuur-historisch vereniging Scoronlo 2023 is een stuk gepubliceerd over het 100 jarig bestaan van de vereniging geschreven door Hans van Santen.

Het bestuur kijkt met een positief gevoel terug op het vieren van het 100 jarig bestaan van de vereniging.

Het bestuur heeft er ook dit jaar weer naar gestreefd om elke uitvaart met zorg, betrokkenheid en inzet te begeleiden en af te ronden. Bij elke familierekening aan de nabestaanden wordt een evaluatieformulier meegezonden om te informeren naar hun belevingen en bevindingen van de uitvaart. Uit de evaluatieformulieren die we toegezonden 2023 kregen kunnen wij opmaken dat onze uitvaartleidsters uitmuntend werk verrichten.

In het afgelopen kalenderjaar is er 11 maal een beroep gedaan op onze vereniging om de uitvaart te begeleiden. De uitvaartleidsters hebben de uitvaarten van 9 leden en 2 niet-leden verzorgd. Waarvan 4 vrouwen en 7 mannen. Het aantal crematies waren 8 en het aantal begrafenissen 3.

Om de verenigingszaken goed te behartigen kwam het dagelijks bestuur en het bestuur meerdere malen bij elkaar. In deze vergaderingen worden de lopende zaken en het functioneren van de vereniging besproken.

Onze grote dank gaat uit naar allen die het vele werk voor de vereniging verrichten. De vereniging bestaat op het moment uit 10 medewerkers.

Op 31 december 2023 waren er 619 leden bij de vereniging ingeschreven.

Wij kijken uit naar een goed en gezond verenigingsjaar 2024.

Namens het bestuur,

Simone Hazebelt, secretaris