Notulen Ledenvergadering 2023
NOTULEN van de Algemene Ledenvergadering van Uitvaartvereniging “De Laatste Eer” Schoorl, gehouden op woensdag 1 maart 2023 om 20.00 uur in de Blinkerd te Schoorl.
Aanwezig: Klaas Tillema, penningmeester, Moos Hazebelt, secretaris, Trudy Henneman, bestuurslid, Gerlof Muntinga, bestuurslid, Els Henneman, bestuurslid, Bernard Witte, drager, Louis Rezelman, drager, Lia Rezelman, uitvaartleidster, Els Jonker, uitvaartleidster,de heer K. Bakker, voorzitter uitvaartvereniging St. Barbara, mevrouw E. van Oord, secretaris uitvaartvereniging St. Barbara, mevrouw J. van Leeuwen, de heer en mevrouw Boorsma, mevrouw G. Roozendaal, mevrouw I. Ieppink, medewerkster crematorium Schagen, mevrouw A. Tillema, mevrouw P. Zoon, mevrouw I. Risselada, de heer H. van Santen, de heer A. de Jong, de heer J. Wesselius, medewerker Nardus, mevrouw C. Mink, de heer R. van Regteren, mevrouw M. Gutker-Heddes, de heer en mevrouw Verhoef, de heer B. van Baar, mevrouw A. Rougoor, de heer P. Rougoor, mevrouw J. Groenedijk, de heer K. Boer, mevrouw E. Rens, de heer D. Rens, de heer J.K. Vriesman, mevrouw B. de Beer, de heer H.C.D. Smit, de heer H.J. Mooij, de heer W. Nieuwland, mevrouw B. Bakker-Stam, de heer Blom, de heer G. Becker, fotograaf.
1. Opening en vaststelling agenda
De penningmeester opent de vergadering en heet iedereen van harte welkom.
De penningmeester vertelt dat 1 maart 2023 een bijzondere datum is voor de vereniging want het is dan 100 jaar geleden dat de Begrafenisvereniging “De Laatste Eer Schoorl” notarieel werd opgericht namelijk op 1 maart 1923. Vanavond willen wij aandacht besteden aan deze 100 jaren voornamelijk uit respect en eerbied voor al onze rechtsvoorgangers, bestuursleden, dragers, uitvaartverzorgers en uitvaartverzorgsters. Zij hebben hun uiterste best gedaan om op de meest zorgvuldige en piëteitsvolle wijze de uitvaarten te verzorgen. Ook vaak onder moeilijke omstandigheden en vooral vroeger in een armlastige tijd. Een rouwadvertentie in het latere Weekblad De Duinstreek was al een hele uitgave.
Om deze historie wat duidelijker uit te dragen is in de nieuwsbrief een uitgebreid verslag opgenomen. Dit verslag is na breed onderzoek gemaakt en geredigeerd door onze secretaris Moos Hazebelt.
Bovendien wordt in de Schakels van maart een artikel geplaatst over de vereniging. Dit artikel is tot stand gekomen door middel van een interview door mevrouw Riet Voorpostel. Ook in het Jaarboek van de Historische Vereniging Scoronlo, dat in het najaar verschijnt wordt een artikel opgenomen over de uitvaart in een breder perspectief samen met het 100 jarig jubileum. Dit artikel wordt geschreven door Hans van Santen.
Het jubileum wordt vanavond feestelijk gevierd, daarom hebben wij Robert Valter gevraagd de avond muzikaal te omlijsten.
De penningmeester stelt de medewerkers voor: Moos Hazebelt, secretaris, Trudy Henneman, bestuurslid, Gerlof Muntinga, bestuurslid, Els Henneman, bestuurslid.
Bernard Witte, drager, Louis Rezelman, drager, Lia Rezelman, uitvaarleidster en Els Jonker, uitvaartleidster. Monique Karsten, uitvaartleidster is helaas afwezig.
Vorig jaar hebben wij afscheid genomen van onze voorzitter Jan Stet wegens ziekte.
Helaas deelt de penningmeester mede dat zijn toestand nog ernstig is. Tot nu toe heeft zich nog geen nieuwe voorzitter aangekondigd. Daarom mag de penningmeester, Klaas Tillema, het woord voeren.
De jaarstukken zijn voorafgaande aan de Algemene Ledenvergadering op de website van de vereniging gepubliceerd.
De heer Klaas Tillema geeft aan dat punt 10 van de agenda moet zijn: Vaststelling jaarrekening 2022 in plaats van 2024. Vanuit de leden is er geen aanvulling op de agenda.
De agenda wordt als zodanig vastgesteld.
2. Herdenking overledenen 2022
De secretaris memoreert de mensen die in 2022 zijn overleden. De uitvaartvereniging heeft in 2022 13 uitvaarten begeleid. De namen van de overledenen worden voorgelezen. De secretaris vraagt een ogenblik stilte om de overledenen te herdenken. Er wordt staande 1 minuut stilte in acht genomen.
3. Notulen van de Algemene Ledenvergadering van 29 maart 2022
De notulen staan op onze website, de leden hebben deze voorafgaande aan de vergadering kunnen lezen. Er zijn zowel inhoudelijk als tekstueel geen opmerkingen. De notulen worden goedgekeurd met dank aan de secretaris.
4. Mededelingen en ingekomen stukken
De secretaris leest voor dat met kennisgeving afwezig zijn: Monique Karsten, uitvaartleidster, de heer en mevrouw Nipshagen-Evers, de heer T. Paarlberg, de heer en mevrouw Zandstra, de heer T. Borst, de heer en mevrouw Smak.
De secretaris verteld dat er veel stukken zijn binnen gekomen het afgelopen jaar.
Op 1 januari bestond de vereniging uit 624 leden. Op het moment is ons oudste lid 100 jaar.
De secretaris verteld dat zij ervoor zorgt dat alle binnengekomen stukken naar de juiste medewerker worden doorgezonden. De secretaris verzorgt alle uitnodigingen voor vergaderingen met bijbehorende stukken en werkt alle notulen uit.
Evaluatieformulieren komen ook binnen bij de secretaris, hieruit blijkt dat de uitvaartverzorgsters uitmuntend werk verrichten.
Veel telefoon komt er ook binnen bij de secretaris, de secretaris verstrekt dan informatie, of handelt de vraag na overleg met de medewerkers van onze vereniging af.
Belangrijk is het lidmaatschap bij de Branchevereniging voor uitvaartorganisaties Nardus, Van Nardus krijgen wij maandelijks berichten binnen op het secretariaat. Nardus behartigd de belangen van uitvaartorganisaties op landelijk niveau. Nardus houdt ons op de hoogte van nieuwe wettelijke maatregelen, voorschriften en regelingen betreffende het uitvaartwezen. Ook onder houdt Nardus het contact met de overheid.
5. Jaarverslag 2022
Het jaarverslag 2022 wordt vastgesteld met dank aan de secretaris.
6. Bestuursverkiezing en rooster van aftreden
Aftredend in 2023:
Voorzitter, functie vacant.
7. Vast te stellen rooster van aftreden
Het rooster van aftreden wordt opgelezen. Het rooster van aftreden wordt vastgesteld.
Het bestuur van de uitvaartvereniging moet uit 7 personen bestaan. Het bestuur is weloverwogen zoekende naar een nieuwe voorzitter en bestuursleden.
8. Verslag Financiële commissie 2022
Het woord wordt gegeven aan de heer Boorsma. Samen met de heer de Jong heeft hij de stukken goed bestudeerd op 23 februari 2023, aan de hand van het overeenkomstige protocol. De financiële commissie heeft diverse steekproeven uitgevoerd. De gevoerde administratie is uitstekend op orde. Besloten wordt de penningmeester decharge te verlenen voor het gevoerde beleid in 2022.
9. Benoeming nieuw lid financiële commissie
De heer Boorsma is aftredend en wordt hartelijk bedankt voor zijn bijdrage aan de controle van de stukken. De heer de Jong wordt benoemd voor de financiële commissie van 2023. De heer Borst biedt zich aan om plaats te nemen in de financiële commissie van 2023. De heer de Jong en de heer Borst worden benoemd voor de financiële commissie van 2023.
De heer van Regteren geeft aan dat hij als reserve lid financiële commissie wil worden aangesteld. De heer van Regtereren wordt benoemd als reserve lid financiële commissie.8.
10. Vaststelling Jaarrekening 2022
De penningmeester neemt samen met de leden de rekening van lasten en baten voor het jaar 2022. De jaarrekening wordt goedgekeurd met dank aan de penningmeester.
11. Contributievaststelling 2024
Het bestuur heeft besloten dat de contributie vanaf 2024 € 10,– blijft. De penningmeester legt uit als dat er 2 jaren achter elkaar een negatief saldo is geweest, het bestuur wenst de contributie toch zo laag mogelijk te willen houden. De contributie voor 2024 wordt vastgesteld.
12. Vaststelling diverse tarieven 2024
De penningmeester legt de diverse vergoedingen uit. In deze tijd is het lastig om voor het vaststellen van bedragen ver voor uit te kijken. Soms is er een afweging om bijdragen tussentijds aan te passen. De tarieven worden vastgesteld.
13. Begroting 2024
De penningmeester geeft toelichting op de begroting. Bij het maken van de begroting is uitgegaan van 20 uitvaarten, hierom is er een verschil tussen de rekening 2022 en de begroting 2024. Als de tendens van minder uitvaarten zo blijft kan de begroting worden bijgesteld. De begroting 2024 wordt vastgesteld.
14. Rondvraag
De heer Boorsma vraagt of de vereniging contact kan opnemen met de gemeente Bergen. Op zondag is er geen mogelijkheid voor mensen die de algemene begraafplaats willen bezoeken om hun auto te parkeren. Misschien kunnen er parkeerplaatsen gereserveerd worden voor bezoekers van de algemene begraafplaats.
Mevrouw Rezelman vraagt of de vereniging zich wil inzetten om de aula op de algemene begraafplaats te laten moderniseren door de gemeente Bergen. De vereniging heeft geen zeggenschap maar onderhoudt wel goed contact met de gemeente Bergen.
Het woord wordt gegeven aan de heer Jelle Wesselius, bestuurslid / secretaris Nardus. De heer Wesselius feliciteert de vereniging met het 100 jarig bestaan.
15. Feestelijke afsluiting ter ere van het 100 jarig bestaan
De vergadering wordt door de penningmeester gesloten met dank aan de vele aanwezigen voor hun belangstelling. Deze opkomst wordt zeer op prijs gesteld door het bestuur. De aanwezigen worden bedankt voor de besluitvorming.
De aanwezigen worden uitgenodigd tot napraten onder het genot van een drankje en een hapje en te genieten van de aangeboden muziek van Robert Valter.
Aldus vastgesteld,
K. Tillema, penningmeester
S. Hazebelt, secretaris